Babel Trio

Στο πρώτο επίσημο live τους στην Αθήνα, έδειξαν έτοιμοι να μπουν κι αυτοί στον μεγάλο διάλογο της εγχώριας παράδοσης με το ροκ της Δύσης που εκτυλίσσεται από τα Μπουρμπούλια του Σαββόπουλου, μέχρι τους Villagers Of Ioannina City.

Την Κυριακή το βράδυ στο Six d.o.g.s., ένας «πύργος της Βαβέλ» ένωσε με ορμή και αιχμή ηλεκτρισμένου λαούτου –καθ' ύψος και επί χάρτου– τη μεγαλόνησο της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Οι Babel Trio, ζώντας και δημιουργώντας ως τριπλέτα εδώ και χρόνια σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο, έδωσαν το πρώτο επίσημο live τους στην πρωτεύουσα, χωρίς αυτό να υποβαθμίζει σε σημασία και ζέση την παρθενική γεύση της εμφάνισής τους στον συνεργατικό χώρο του Mummra Bar (το οποίο μας αποχαιρέτησε, αλλά συνεχίζει στον καφενέ του Mummra στο Χαϊδάρι), τον περασμένο Απρίλη.

60eeBabel_2.jpg

Το γνωστό στέκι της Αβραμιώτου αποδείχθηκε ιδανικό για το «island punk/Cretan rock 'n' noise» τρίο (όπως αυτοπροσδιορίζονται), καθώς η τεχνική του υποδομή έχει αναβαθμιστεί πλέον σε επίπεδο που αγγίζει το αψεγάδιαστο. Πάντοτε, βέβαια, υπάρχει το έλλειμμα του ανεπαρκούς εξαερισμού, καθώς οι ημέτεροι θεατές συναυλιών παραμένουν ...θεριακλήδες! Πάντως, τίποτα δεν μας εμπόδισε ν' απολαύσουμε ένα δυνατό, σφιχτοδεμένο και απολαυστικό set 90 λεπτών από το εκ Κρήτης ορμώμενο σχήμα, το οποίο εξελίσσεται και προοδεύει ραγδαία και αποτελεσματικά, τόσο ως προς τον ήχο και το παίξιμό του, όσο και ως προς τις συνθέσεις του, οι οποίες παραμένουν οργανικές περίπου στο 80%.

60eeBabel_3.jpg

Ξεκινώντας στις 10 το βράδυ και με ικανοποιητικό αριθμό παρευρισκόμενων έναντί τους, οι Δημήτρης Σιδερής (ηλεκτρικό λαούτο), Μιχάλης Αυλωνίτης (ηλεκτρικό μπάσο) & «Τρικαλέρο» (τύμπανα), εισήλθαν στο ρεπερτόριό τους με περίσσια ορμή και ακρίβεια, έχοντας μια παλέτα πλούσια σε συχνότητες, μελωδίες, δυναμικές και ρυθμικά μοτίβα. Φλερτάροντας με την progressive μεριά του σκληρού ήχου, μα και υπηρετώντας τη γηγενή μας παράδοση από τη δυτικότροπη σκοπιά και οπτική, οι Babel Trio μάς προσέφεραν ένα δυνατό κράμα dub-rock ψυχεδέλειας, με post-punk ξεσπάσματα, δυνατά groove beats και psych-drone παροξυσμούς. Όλα αυτά, κάπως έφεραν στ' αυτιά μας γκρουπ σαν τους At The Drive-In (στο οργανικό τους σκέλος), τους Tool (βεβαίως-βεβαίως και ομοίως), αλλά και τους Ozric Tentacles (με πολύ περισσότερο ηλεκτρισμό ασφαλώς και με το λαούτο να αντικαθιστά το φλάουτο).

60eeBabel_4.jpg

Περνώντας κυρίως από τις συνθέσεις του πρώτου τους άλμπουμ Roots Electrified (μία απόδοση του «Ρίζα στην Πρίζα» που φαίνεται να εκφράζει το σχήμα ως περιγραφή του πώς παντρεύουν την παράδοση του τόπου μας με τον ηλεκτρισμό και τον βαρύ ήχο), ο Babel Trio κατάφεραν να συνεπάρουν το ακροατήριο: στις μπροστινές σειρές ο κόσμος λικνιζόταν δειλά μα με ενθουσιασμό, επιτρέποντας στο «διονυσιακό» στοιχείο της μουσικής του τρίο να κάνει παιχνίδι. Επιπλέον, η κινηματογραφική διάσταση στις δομές και στις φόρμες των συνθέσεων μοιάζει να διατηρεί μια ανοιχτωσιά ως προς τα πού θέλει να κατευθυνθεί, τόσο υφολογικά, όσο και ως προς την αυξομοίωση των δυναμικών.

60eeBabel_5.jpg

Σχετικά με τους μουσικούς, ο «Τρικαλέρο», ως άλλος Josh Freese ή Jon Theodore (ντράμερς που έχουν διατελέσει στους A Perfect Circle και The Mars Volta αντιστοίχως), φέρει την πανκίζουσα, τζαζεμένη αισθητική τόσο στον ήχο του, όσο και στην τεχνική του. Ακούραστος και ανελέητος στον ζήλο και στις αντοχές του, οδήγησε το σχήμα σε ένα «χτίσιμο» του set άκρως χορταστικό. Ο Μιχάλης Αυλωνίτης διατήρησε τη γκρούβα σε υψηλά επίπεδα με το μπάσο του, συμπληρώνοντας τη ρυθμική αγωγή του τρίο στο έπακρο. Τέλος, ο πρωτοπόρος Δημήτρης Σιδερής έδειξε για ακόμα μία φορά τι μπορεί να κάνει αυτό το αυτοσχέδιο όργανο, ηλεκτρίζοντας την παράδοση και μπολιάζοντάς την με αγαπημένες επιλογές –κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες– χωρίς να έχει πρόθεση να αποσκιρτήσει πολύ από τα δεδομένα του κρητικού λαούτου, ή απ' όσα έμαθε δίπλα στους μεγάλους δασκάλους του Νότου.

60eeBabel_6.jpg

Επιστρέφοντας στη μουσική, αξίζει ν' αναφέρουμε ότι δεν έλειψαν τα breakbeat και jungle στοιχεία μιας περασμένης εποχής στα ρυθμικά μοτίβα που επιστράτευσαν οι Babel Trio για να μας «ταρακουνήσουν», ενώ με ευκολία περνούσαν στα πιο stoner και α-λα-Tool grungy κομμάτια, θυμίζοντας πολύ το Undertow του καλιφορνέζικου κουαρτέτου. Επιπλέον, κάποια στιγμιότυπα της ηχητικής τους ταυτότητας παρέπεμψαν έντονα σε Kyuss, ακόμα και όταν ήρθε η στιγμή να «πειράξουν» τα αγαπημένα ριζίτικα "Σε Ψηλό Βουνό" και "Κόσμε Χρυσέ". Τότε ήταν που ήχησε η φωνή του Σιδερή, η οποία με αποφασιστικότητα τραγούδησε την Κρήτη μέσα από ένα φίλτρο διαστρεβλωμένο και παραμορφωμένο, όπως και τα «γκάζια» του λαούτου του.

60eeBabel_7.jpg

Κι εκεί που ακούς και σε συνεπαίρνουν το ένα μετά το άλλο τα κομμάτια των Babel Trio, να 'σου στο μυαλό και στα ώτα οι Socrates Drunk The Conium, σε έναν παραλληλισμό απρόσμενο μα δίκαιο, αφού πολλές από τις βασικές μελωδικές γραμμές του λαούτου θύμιζαν έντονα τις κιθαριστικές ακροβασίες του Γιάννη Σπάθα σε «ύμνους» όπως τα "Starvation" και "Mountains". Τα ξεσπάσματα και τα crescendi τους δεν έδειχναν να μας λυπούνται καθόλου, καθότι έπαιρναν κεφάλια, ενώ σκοποί όπως ο "Ικαριώτικος", μα και ο "Ξένος" –λίγο πριν το κλείσιμο– συμπλήρωσαν το παζλ της γκάμας του συγκροτήματος, μην αφήνοντας καμία πτυχή του πληθωρικού ηχητικού υφάσματός τους κρυφή.

60eeBabel_8.jpg

Αποχαιρετώντας μας με μία μελοποίηση στον "Λάμπρο" του Διονύσιου Σολωμού και με τον δικό τους "Χορό Του Δερβίση", κράτησαν κι ένα "Πατσαρδέ" (στις θεσσαλικές διαλέκτους σημαίνει «κάλπικος», «ψεύτικος») ως άτυπο encore. Στα 3 αυτά τελευταία κομμάτια, οι Babel Trio έδωσαν και μια πιο sludgy εκδοχή τους, «βρωμίζοντας» ακόμα περισσότερο το ηχητικό τους φάσμα, δικαιολογώντας έτσι και τον noise αυτοπροσδιορισμό. Φυλάσσοντας για το τέλος ένα διαφορετικό ταξίμι στο ηλεκτρικό λαούτο (όπως και στην αρχή παρέβαλλαν τη φωνή του ποιητή Νίκου Καρούζου ως sample στο "Karouzos Dialog"), δεν χρειάστηκε κάτι παραπάνω για να μας προσφέρουν μία εφ' όλης της ύλης παρουσίαση της δουλειάς τους, που άφησε τους πάντες ικανοποιημένους.

60eeBabel_9.jpg

Οι Babel Trio είναι έτοιμοι να συναντήσουν όλους εκείνους τους Villagers Οf Ioannina City, ΘΡΑΞ ΠΑΝΞ, Palyrria και Mode Plagal, ακόμα και τους Socrates και τα Μπουρμπούλια του Σαββόπουλου, έτσι ώστε η παραδοσιακή ελληνική μουσική να εκτοξευτεί στον αιθέρα ηλεκτρισμένη και «πειραγμένη» περίτεχνα, ταξιδεύοντας παντού. Βρισκόμαστε θαρρώ σ' ένα σταυροδρόμι χρονικό, σε μία περίοδο-ορόσημο για την εγχώρια έκφραση, που όμοιά της νομίζω πως δεν έχουμε ξαναζήσει, παρά μόνο κάποιοι παλιότεροι, στις θρυλικές πια συναυλίες του Κυττάρου και της Λήδρας των 1970s και των πρώιμων 1980s: όπως και τότε, έτσι και τώρα, η παράδοση ανατροφοδοτεί την ηλεκτρισμένη ροκ και τανάπαλιν.

Οι Babel Trio ξεκινούν αυτές τις μέρες την πρώτη τους ολοκληρωμένη περιοδεία ανά την επικράτεια, με ακόμα 6 πόλεις στη διαδρομή τους. Κάτι μοιάζει λοιπόν να αναπτύσσεται ελπιδοφόρα για τη νέα ελληνική μουσική δημιουργία, απέχοντας παρασάγγας από νεο-χιπστερισμούς και ντεμέκ πιθικίσματα...

{youtube}8qhjeyw0enw{/youtube}

Πηγή: avopolis.gr